Angst, wat is dat?

Angst is een beklemmende, onaangename emotionele toestand die wordt veroorzaakt door dreiging of gevaar.

Angst is een fysiologische toestand die gekenmerkt is door lichamelijke, cognitieve, emotionele en gedragscomponenten.

Iedereen kent angst. Angst is zelfs nodig om te kunnen overleven, maar als het te lang duurt kan het voor grote problemen zorgen wat betreft de gezondheid. Als het lichaam stress ervaart, dan gaat het in de aanval en maakt het het stresshormoon Cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat het lichaam in de aanval gaat en zich dan niet langer bezig houd met een soepele werking  tussen de organen en zo dan ook niet langer je immuunsysteem bevoorraden. Als dit langere tijd aanhoud kan dit nare gevolgen hebben voor gezondheid van het lichaam. Slapeloosheid, oververmoeidheid, stress, chronische stress, burnout, psychische aandoeningen, niet helder kunnen nadenken, concentratiestoornissen, problemen met de spijsvertering en nog heel veel meer kunnen het gevolg zijn.

De angst die we nu al heel wat maanden ervaren rondom de pandemie is dan ook voor velen een groot probleem aan het worden. We worden er overal en altijd mee geconfronteerd, om gek van te worden. De mondkappen die we dagelijks moeten dragen, de afstandsregel, de sluiting van de horeca en allerlei andere bedrijven, het nieuws op tv, de social media en de sociale controle doen ons allemaal geen goed.

Om ons heen horen we al van veel klanten dat zij angsten ervaren en het valt ons zelfs op dat diegenen die de meeste angsten hebben om ziek te worden, ook daadwerkelijk ziek worden of al zijn geweest.

10. Tips wat je er tegen kunt doen:

  1. Positief blijven en jezelf dagelijks bedenken waar je dankbaar voor bent (en het ook opschrijven in je eigen dagboekje/schriftje) is alvast één heel groot punt wat zelfs al veelal is onderzocht en ook daadwerkelijk helpt. Echt, probeer dit maar eens zo’n 2 maanden vol te houden. Elke avond voordat je gaat slapen. Met positieve gedachten in slaap vallen is al zeker een goede formule voor een fijne nachtrust.
  2. Een goede in en uitademhaling van 30x net voordat je gaat slapen. Dus diep inademen in de buik en goed uitademen (longen leegmaken). Dit werkt niet alleen rustgevend, maar kan er ook nog voor zorgen dat je veel beter slaapt. Tel hierbij de positieve gedachten en dankbaarheid op en je hebt een succesformule.
  3. Zet een diffuser aan met 100% therapeutische olie in een verstuiver of aanbrengen op de huid om een relaxte state of mind te bevorderen. Stress Away is een fantastische olieblend die ondersteuning kan bieden om je in die state of mind te brengen, dat je minder stress ervaart.
  4. Gezonde voeding, zonder enige additieven en of suikers kan ook alvast heel goed helpen. Suiker kan zelfs zorgen voor stress in je lijf, wist je dat?
  5. Genoeg water drinken (minstens 2 liter).
  6. Lichamelijke beweging is heel hard nodig om alles soepel te houden. Ons lichaam is een fabriek die je ten allen tijden soepel mag houden om goed te kunnen functioneren. Te lang stil zitten in één positie is niet aan te raden en gaat op de lange termijn veel problemen geven.
  7. Relaxatie en dit kan in verschillende vormen zijn:
    • Aromatherapie
    • Massage
    • Wandelen in de natuur of aan de zee
    • Meditatie
    • Yoga
    • Luisteren naar rustgevende muziek: dit kan klassiek zijn, binaural tunes of iets in die trend
  8. Slaap, voldoende rust zorgt dat je lichaam weer kan herstellen.
  9. Aroma Freedom Techniek – is een stapsgewijs proces waarbij je negatieve gedachten, gevoelens en herinneringen gaat identificeren en loslaten die in de weg staan.
  10. Voetreflexologie of diepe relaxatie bij voetreflexologie

En zo zijn er nog heel wat meer technieken die je zou kunnen gebruiken om tot een punt te komen, dat je meer rust en balans ervaart.

Ook is het ten zeerste af te raden om elke dag het nieuws te kijken. Je overlaad jezelf met negatieve informatie die juist het tegenovergestelde doet van wat jij eigenlijk zou willen. De social media heeft daarin ook een heel groot aandeel. Onze hersenen worden dusdanig belast met al die negativiteit dat we automatisch ook alles geloven en het als last op onze schouders nemen. Of het nu waar is of niet, het is teveel informatie!

Weet je niet waar te beginnen?

Een Zyto body scan kan ook zeker een heel mooi beeld geven en handleiding van waar je naar toe mag gaan, om jouw lichaam het juiste te geven wat het nodig heeft.

Mijn cadeautje voor jou:

Onlangs heb ik een boekje geschreven over hoe je alvast kunt beginnen met synthetische chemicaliën, die jouw lichaam behoorlijk veel stress kunnen geven, te vervangen met een gezondere versie. Je kunt je hier aanmelden om dit boekje gratis te downloaden.

Wil je je gezondheid op alle vlakken ondersteunen met de oliën, zonder ineens al het bovenstaande te moeten aanpakken? Ze zijn super makkelijk in gebruik en kunnen je bron zijn voor inspiratie om naar een nog veel gezondere levensstijl te kunnen overgaan. Het zou een fantastisch begin kunnen zijn naar een gezonder leven en een ideale balans. Dan zou ik je zeker eens aanraden om hier te lezen wat ze voor je kunnen betekenen.

Wil je meer advies?

  • Bel ons: 0468 58 96 43
  • Mail ons: info@justrelax-antwerpen.be
  • Kom langs: Oude Koornmarkt 56 in Antwerpen